STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY
Z 27 LISTOPADA 2007 R. W SPRAWIE ODPOCZYNKU I DYŻURU
MEDYCZNEGO (GNP-302-4560-527/07/PE)
Zgodnie z art. 32 jb ust. 1
ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. nr 14, poz. 89)
pracownikowi przysługuje w każdej dobie prawo do co najmniej 11 godzin
nieprzerwanego odpoczynku, a w tygodniu do 35 godzin, obejmującego co najmniej
11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego.
Natomiast zgodnie z art. 32 jb
ust. 2 tej ustawy u pracowników pełniących dyżur medyczny 11-godzinny okres
odpoczynku dobowego, który przypada w dobie pracowniczej, powinien być
udzielony bezpośrednio po zakończeniu pełnienia dyżuru medycznego. Ta regulacja
modyfikuje zatem sposób udzielania odpoczynku przewidziany w kodeksie pracy i jako
regulacja szczególna wyłącza w tym zakresie zasady kodeksowe. Ustawa o ZOZ nie
przenosi bowiem reguły wynikającej z art. 1515 § 2 k.p., zgodnie z którą czas pełnienia dyżuru nie może
naruszać prawa pracownika do dobowego i tygodniowego odpoczynku. Oznacza to w
praktyce, że nie ma przeszkód prawnych, aby odpoczynek dobowy udzielany był po
zakończeniu dyżuru medycznego, którego maksymalny okres trwania musi zamykać
się w obrębie 24 godzin od chwili rozpoczęcia pracy, gdy dyżur pełniony jest po
dniu pracy pracownika, lub 24 godzin, gdy dyżur taki pełniony jest w dniu
wolnym od pracy.